nurfadila shahran







Hello and Assalamualaikum.Welcome here!!! I am Nurfadila Shahran.Owner of this blog.Do follow me yeah.I hate copycats.. LOL :)

Entries Owner Link Stuff











OLDER POST | NEWER POST




Owner : Dyla♥Me
Tutorial : Schaa Al Hassan
Other : Favim Adobe Background

free glitter text and family website at FamilyLobby.com



peluang kedua.............


Huh..
"Semua orang patut diberi peluang kedua..
tapi tak semua perkara boleh diberi peluang kedua "
berbeza tak?

Beza, memang berbeza . . orang dan perkara
adalah perkara yang berbeza.

Yes, semua insan patut diberi peluang kedua. Kerana kita kena percaya people would changes. Tak selamanya dia macam dulu. Macam yang kita kenal dulu. Insan boleh berubah dan akan berubah mengikut keadaan dan dan arus waktu. Kalaulah suatu saat dulu orang tu pernah sakitkan hati kita atau buat sesuatu yang tak baik kat kita. Jika suatu saat dia ditakdirkan hadir kembali dalam hidup kita, kita patut beri peluang kedua kepadanya.

Berilah peluang untuk dia baiki kesilapan yang lalu. Kita tidak berhak pun nak menghukum orang tu. Kerana kita bukannya Tuhan untuk menghukum dia. Kata orang,kejahatan harus dibalas dengan kejahatan biar dia tahu rasa apa yang kita pernah rasa dahulu..tapi percayalah sahabat 'saat kejahatan yang orang lalukan kepada kita kita balas dengan kebaikan, disitulah terletak nilai ketinggian kita sebagai seorang insan' Seperti Rasullulah sendiri..setiap perbuatan orang tu dia balas

dengan kebaikan."Orang baling kita dengan batu, kita balas dengan kapas".. comel kan. Jadi berilah peluang kepada setiap
orang yang hadir dalam hidup kita kerna mereka berhak mendapatkannya.




''Tidak semua perkara layak diberi peluang kedua"

Baiklah sekarang kita berbicara mengenai perkara pula. Berbeza dengan orang..tidak semua perkara layak diberi peluang kedua. Contohnya suatu saat dulu..setiap kali kita sms seseorang, dia buat acuh tak acuh je dengan sms kita. setiap kali kita sms dia,dia balas kalau nak, tak balas kalau tak nak. Padahal kita beria sangat nak sms ngan dia. Kita sedih. Makan hati dengan tindakan dia. Bila dah jadi macam tu. lebih baik kta berpaling je. Kerna tak semua perkara boleh diberi peuang kedua. Perkara yang menyakitkan kita, hati dan perasaan..lebih baik kita yang berpaling. Itu sebagai contoh je, mungkin ada perkara lain lagi yang boleh relate dengan kehidupan kita.Jadi tak semua perkara kat dunia nie kita patut beri peluang kedua. Jika perkara tu bakal buat kita sedih dan sakit hati kenapa kita perlu teruskan? Kenapa harus memilih kesedihan sedangkan kebahagiaan ada dihadapan? Cukuplah apa yang telah kita lalui dulu.Berpalinglah jika itu yang terbaik.




" SETIAP INSAN WAJAR MENDAPAT PELUANG KEDUA ..
kerna mereka berhak mendapatkannya
&
"TIDAK SEMUA PERKARA WAJAR DIBERI PELUANG KEDUA..
berpalinglah jika itu yang terbaik..



Thanks for reading...♥ ♥ ♥

0 lovely words








free glitter text and family website at FamilyLobby.com